Treść głównego artykułu
Abstrakt
Na popularność, jaką cieszy się na całym świecie format telewizyjny zwany medical show, warto spojrzeć z socjologicznego punktu widzenia jako na swego rodzaju fenomen. Programy,
w których uczestnicy zmagający się z kompleksami dotyczącymi różnych aspektów swojego wyglądu fizycznego poddają się operacjom plastycznym, stanowić mogą interesujące źródło analiz dotyczących zarówno: 1) przemian rynku telewizyjnego i prezentowanej oferty programowej coraz wyraźniej pozycjonowanej w kategoriach emotainment; 2) prezentowanych/propagowanych przez media kanonów atrakcyjnego wyglądu fizycznego, traktowanego we współczesnego kulturze jako cenne dobro, jak również 3) zjawiska upubliczniania prywatności, które łączy się z wieloma innymi zagadnieniami, opisywanymi hasłowo przez takie pojęcia, jak „kultura obnażania”, czy też „kultura narcyzmu”.
Celem niniejszego artykułu jest propozycja teoretycznego usystematyzowania zagadnień mieszczących się w trzech obszarach zarysowanych powyżej. W dalszej części wywodu, za ilustrację posłuży analiza programu Sekrety chirurgii emitowanego na antenie stacji TVN Style oraz TVN.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Czasopismo wydawane jest w otwartym modelu (ang. open access), co oznacza, że dostęp do pełnych tekstów jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych nieodpłatnie, bez konieczności logowania się na stronie. Osoby korzystające z czasopisma mogą pobierać publikacje, kopiować je, drukować i przeszukiwać, a także zamieszczać na swoich stronach odnośniki (linki) do pełnych tekstów publikacji czasopisma. Mogą korzystać także w inny sposób z tekstów, o ile nie przekraczają zasad licencji, na których są one opublikowane.
Autorzy zgłaszający tekst do opublikowania w czasopiśmie nie zrzekają się autorskich praw majątkowych do swoich tekstów. O ile nie jest określone inaczej opublikowane teksty dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
O ile nie jest określone inaczej prawa do tekstów na stronie posiadają ich autorzy, a teksty są dostępne są licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- ABRAMOWICZ B., 2013, „Jak żyć?”, czyli o statusie i społecznej funkcji poradnictwa w ponowoczesności, Społeczeństwo i Polityka. Pismo Edukacyjne, nr 1. BIRESSI A., NUNN H., 2005, Reality TV. Realism and Revelation, Wallflower Press, London–New York.
- BOGUNIA-BOROWSKA M., 2012, Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe, Wyd. UJ, Kraków.
- BRENTON S., COHEN R., 2004, Polowanie na ludzi. Za kulisami reality TV, Muza, Warszawa.
- BROCKES M., 1999, Welcome to Me TV, Guardian, 10 grudnia.
- BUCZKOWSKI A., 2005, Społeczne tworzenie ciała. Płeć kulturowa i płeć biologiczna, Universitas, Kraków.
- CHMIELNICKI B., 2007, Ciało i psyche. Motywy skłaniające do operacji plastycznych, [w:] B. Pawlica,
- M.S. Szczepański, A. Zarębska-Mazan (red.), Pokusy piękna i urody. Rynek chirurgii plastycznej w oglądzie socjologicznym, Wyd. WSZiNS, Tychy.
- CHOJNACKI M., 2002, Twarz i ekran – próba analogii, [w:] A. Gwóźdź, P. Zawojski (red.), Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, Rabid, Kraków.
- FOUCAULT M., 1995, Historia seksualności, Czytelnik, Warszawa.
- GODZIC W., 2004, Telewizja i jej gatunki. Po „Wielkim bracie”, Universitas, Kraków.
- HARTMANN G., 2000, Tele-suffering and testimony in the dot com era, [in:] B. Zelizer (ed.), Visual Culture and the Holocaust, Rutgers University Press, New Brunwick, New Jersey, USA.
- JACYNO M., 2007, Kultura indywidualizmu, PWN, Warszawa.
- JAKUBOWSKA H., 2009, Socjologia ciała, Wyd. UAM, Poznań.
- JONIAK L., 2004, The Real World, [in:] H. Newcomb (ed.), Encyclopedia of Television, Vol. III, Fritzroy Dearborn, New York–London.
- KOWALSKI M., DROŻDŻ M., 2008, Przemoc i zdrowie w obrazach telewizyjnych (edukacja przez „codzienność” telewizyjną), Impuls, Warszawa.
- LOOMIS A.W., 2004, Candid Camera, [in:] H. Newcomb (ed.), Encyclopedia of Television, Vol. I, Fritzroy Dearborn, New York–London.
- MCNAIR B., 2004, Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania, Muza, Warszawa.
- MELOSIK Z., 2010, Tożsamość, ciało i władza w kulturze instant, Impuls, Kraków.
- MORGAN K.P., 1994, Women and Knife. Cosmetic Surgery and the Colonization of Women’s Bodies, [in:] A.M. Jaggar (ed.), Living with Contradictions. Controversies in Feminist Social Ethics, Boulder.
- PAWŁOWSKI B. (red.), 2009, Biologia atrakcyjności człowieka, WUW, Wrocław. PETERS J.D., 2001, Witnessing, Media, Culture and Society, No. 23.
- PTASZEK G., 2007, Talk show. Szczerość na ekranie?, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
- SARDAR Z., 2001, Era voyeura, Dialog, nr 2.
- SOEST VON T. et al., 2006, Psychological Factors Predicting the Motivation of Undergo Cosmetic Surgery, Plastic and Reconstructive Surgery, January.
- WHITE M., 2002, Television, Therapy, and The Social Subject; or The TV Therapy Machine, [in:] J. Friedman (ed.), Reality Squared. Televisual Discourse on the Real, Rutgers University Press, New Brunwick, New Jersey–London.