Treść głównego artykułu
Abstrakt
Artykuł prezentuje autorską koncepcję nowej organizacji edukacji i odmienną od obowiązującej wizję szkoły. Punktem wyjścia projektu jest krytyka racjonalności naukowo-technicznej, na której zbudowana została nowoczesność rozumu instrumentalnego, leżącego u podstaw edukacji szkolnej. Proponowana przez Autora zmiana ma charakter systemowy. Jej kluczowym elementem jest wizja szkoły holistycznej, wspomagającej ucznia w rozwoju, respektująca jego autonomię i podmiotowość. W końcowej części tekstu omówione zostały założenia programowe edukacji holistycznej, zasady organizacji i sposób funkcjonowania, dobór treści kształcenia itp.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Czasopismo wydawane jest w otwartym modelu (ang. open access), co oznacza, że dostęp do pełnych tekstów jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych nieodpłatnie, bez konieczności logowania się na stronie. Osoby korzystające z czasopisma mogą pobierać publikacje, kopiować je, drukować i przeszukiwać, a także zamieszczać na swoich stronach odnośniki (linki) do pełnych tekstów publikacji czasopisma. Mogą korzystać także w inny sposób z tekstów, o ile nie przekraczają zasad licencji, na których są one opublikowane.
Autorzy zgłaszający tekst do opublikowania w czasopiśmie nie zrzekają się autorskich praw majątkowych do swoich tekstów. O ile nie jest określone inaczej opublikowane teksty dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
O ile nie jest określone inaczej prawa do tekstów na stronie posiadają ich autorzy, a teksty są dostępne są licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- [SoR] (b.d.), Najlepszy europejski system edukacji?, http://www.plandaltonski.pl/publikacje/129-najlepszyeuropejski-system-edukacji [dostęp: 9.04.2015 r.].
- BELLEI C., 2009, Does lengthening the school day increase students’ academic achievement? Results from a natural experiment in Chile, Economics of Education Review, 28, http://datatopics.worldbank.org/hnp/files/edstats/chlstu09a.pdf [dostęp: 16.03.2015 r.].
- BIŃCZAK P., 2013, Zacznijmy uczyć dla wiedzy, http://www.instytutobywatelski.pl/14792/komentarze/zacznijmy-uczyc-dla-wiedzy [dostęp: 9.04.2015 r.].
- COELEN T., 2006, Ganztagseinrichtungen in Finnland, den Niederlanden, Frankreich und Italien. Zu Struktur und Organisation, Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 9, 1, http://link.springer.com/article/10.1007/s11618-006-0005-4 [dostęp: 16.03.2015 r.].
- DECICCA P., 2007, Does full-day kindergarten matter? Evidence from the first two years of schooling, Economics of Education Review, 26, http://www.journals.elsevier.com/economics-of-educationreview [dostęp: 16.03.2015 r.].
- DOUGLAS B., 1975, Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
- DYRDA B., 2011, Badanie systemu pracy z uczniem zdolnym. Raport z badania case study w Austrii, Czechach, Finlandii, Niemczech i Wielkiej Brytanii, ORE, Warszawa, http://www.ore.edu.pl/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=104:raporty-z-bada&Itemid=1355 [dostęp: 20.03.2015 r.].
- DZIEWULAK D., 1997, Systemy szkolne Unii Europejskiej, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa.
- ELICKER J., MATHUR S., 1997, What Do They Do All Day? Comprehensive Evaluation of a Full-Day Kindergarten, Early Childhood Research Quarterly, 12.
- Familijny Poznań: Moje Przedszkole. Raport podsumowujący projekt (b.d.), http://familijny.pl/lodz/fundacja/do_pobrania/repository/Fundacja/Do%20pobrania%20-%20raport/Moje_Przedszkole_Dolny_Slask_-_Raport.pdf [dostęp: 9.04.2015 r.].
- FISCHER N., KLIEME E., 2013, Quality and effectiveness of German all-day schools: Results of the “Study on the Development of All-day Schools”, [in:] J. Ecarius, E. Klieme, L. Stecher, J. Woods (eds.), Extended Education – an International Perspective, Verlag Barbara Budrich, Leverkusen, http://www.projekt-steg.de/content/publikationen-aus-steg-zum-download [dostęp: 16.03.2015 r.].
- GARNER R., 2015, Finland schools: Subjects scrapped and replaced with “topics” as country reforms its education system, The Independent, 20 March 2015, http://www.independent.co.uk/news/world/europe/finland-schools-subjects-are-out-and-topics-are-in-as-country-reforms-its-education-system-10123911.html?cmipid=fb [dostęp: 21.03.2015 r.].
- GMEREK T., 2007, Społeczne funkcje szkolnictwa w Finlandii, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej w Lesznie, Poznań–Leszno.
- GMEREK T., 2011, Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- GOŁĘBNIAK B.D. (red.)., 2002, Uczenie metodą projektów, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
- HOJNACKI L., POLAK M. (red.), 2013, Jakich pilnych zmian potrzebuje polska szkoła?, Think Global, Warszawa, http://www.edunews.pl/system-edukacji/warto-przeczytac/2283-jakich-pilnych-zmianpotrzebuje-polska-szkola [dostęp: 2.04.2015 r.].
- JUCEWICZ A., 2015, Jesper Juul: Obecny system edukacji wymyślono, żeby tworzyć uległych obywateli. Czas na strajk, Wysokie Obcasy, 11 kwietnia, http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/56,109835,17730007,Jesper_Juul__Obecny_system_edukacji_wymyslono__zeby.html#TRwknd [dostęp: 12.04.2015 r.].
- Kluczowe dane o edukacji w Europie 2012, Eurostat, http://eurydice.org.pl/wp-content/uploads/2012/10/KD_2012_PL.pdf [dostęp: 9.04.2015 r.].
- KOŁODZIEJCZYK W., POLAK M., 2011, Jak będzie zmieniać się edukacja? Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia, http://www.instytutobywatelski.pl/3243/publikacje/raporty/nowosc-jak-bedzie-zmieniac-sie-edukacjawyzwania-dla-polskiej-szkoly-i-ucznia-2 [dostęp: 16.03.2015 r.].
- KROTOSKA D., 2015, Finowie nie chcą przedmiotów w szkołach. Czy to początek rewolucji w edukacji?, http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,103086,17670020,Finowie_nie_chca_przedmiotow_w_szkolach__Czy_to_poczatek.html [dostęp: 9.04.2015 r.].
- KWAŚNICA R., 1987, Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
- KWAŚNICA R., 1995, Ku dialogowi w pedagogice, [w:] R. Kwaśnica, J. Semków (red.), Ku dialogowi w pedagogice, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
- KWAŚNICA R., 2014, Dyskurs edukacyjny po inwazji rozumu instrumentalnego. O potrzebie refleksyjności, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
- KWAŚNICA R. (red), 1995, Teraźniejszość jako czas metafizyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
- MICHUŁKA D., AALTONEN O., 2006, Reforma dokonana... w Finlandii, Polonistyka, 9.
- PIECHOCIŃSKI R., 2004, Współczesne systemy edukacyjne, Wydawnictwo Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
- PORTMAN R., 2007, Cały dzień w szkole, Wydawnictwo Jedność, Kielce.
- POTULICKA E., 2014, Neoliberalne reformy edukacji w Stanach Zjednoczonych: od Ronalda Reagana do Baracka Obamy, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- POTULICKA E., HILDEBRANDT-WYPYCH D., CZECH-WŁODARCZYK C. (red.), 2013, Systemy edukacji w krajach europejskich, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- Raport o stanie edukacji 2012, 2013, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, http://bibliotekakrk.ibe.edu.pl/opac_css/doc_num.php?explnum_id=414 [dostęp: 2.04.2015 r.].
- RAY K., SMITH M., 2010, The Kindergarten Child: What Teachers and Administrators Need to Know to Promote Academic Success in all Children, Early Childhood Education, 38.
- ROBIN K., FREDE E., BARNETT S., 2006, Is More Better? The Effects of Full-Day vs. Half-Day Preschool on Early School Achievement, http://nieer.org/resources/research/IsMoreBetter.pdf [dostęp: 16.03.2015 r.].
- SIMOLA H., 2012, Sekret fińskiej edukacji, http://www.instytutobywatelski.pl/10216/komentarze/sekretfinskiej-edukacji [dostęp: 9.04.2015 r.].
- ŚLUSARCZYK M., 2010, Spory o edukację wczoraj i dziś, Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków.
- TAYLOR K., 2015, At Success Academy Charter Schools, High Scores and Polarizing Tactics, The New York Times/Region, 6 kwietnia, http://www.nytimes.com/2015/04/07/nyregion/at-success-academycharter-schools-polarizing-methods-and-superior-results.html?emc=edit_na_20150406&nlid=59628121 [dostęp: 9.04.2015 r.].
- TILLMANN K., ROLLETT W. (b.d.), Does participation matter? The impact of participation on multiprofessional co-operation in German all-day schools. Proceedings (full paper) of the 25th International Congress for School Effectiveness and Improvement (ICSEI), http://www.icsei.net/fileadmin/ICSEI/icsei_2012/papers/1792755_Multi-professional_Co-operation_and_Participation_Tillmann_Rollett.pdf [dostęp: 16.04.2015 r.].
- Blogi
- http://edukacjaprzyszlosci.blogspot.com/
- http://belferka1.blogspot.com/