Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem niniejszego tekstu była analiza wizerunku męskości przedstawionego w podręcznikach języka polskiego dla szkół gimnazjalnych. Przeprowadzona została krytyczna analiza dyskursu podręczników, a następnie interpretacja uzyskanych wyników przy pomocy narzędzi teorii postkolonialnej. W rezultacie określone zostały znaczenie oraz funkcja kreowanych w analizowanym materiale męskich tożsamości, zawarte w nich obszary wykluczeń oraz znaczenie tych tożsamości w szerszym kontekście społecznym oraz kulturowym.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Czasopismo wydawane jest w otwartym modelu (ang. open access), co oznacza, że dostęp do pełnych tekstów jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych nieodpłatnie, bez konieczności logowania się na stronie. Osoby korzystające z czasopisma mogą pobierać publikacje, kopiować je, drukować i przeszukiwać, a także zamieszczać na swoich stronach odnośniki (linki) do pełnych tekstów publikacji czasopisma. Mogą korzystać także w inny sposób z tekstów, o ile nie przekraczają zasad licencji, na których są one opublikowane.
Autorzy zgłaszający tekst do opublikowania w czasopiśmie nie zrzekają się autorskich praw majątkowych do swoich tekstów. O ile nie jest określone inaczej opublikowane teksty dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
O ile nie jest określone inaczej prawa do tekstów na stronie posiadają ich autorzy, a teksty są dostępne są licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- BAKUŁA B., 2006, Kolonialne i postkolonialne aspekty polskiego dyskursu kresoznawczego (Zarys problematyki), Teksty Drugie, nr 6.
- BONI M. (red.), 2009, Polska 2030. Wyzwania rozwojowe, Zespół Doradców Strategicznych Prezesa Rady Ministrów, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa.
- BORKOWSKA G., 2007, Polskie doświadczenie kolonialne, Teksty Drugie, nr 4.
- BUCHOWSKI M., 2008, Widmo orientalizmu w Europie. Od egzotycznego Innego do napiętnowanego swojego, Recykling Idei, nr 10.
- BRUGEILLES C., CROMER S., 2009, Promoting Gender Equality Through Textbooks. A methodological Guide, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, Paris.
- CHAKRABARTY D., 2009, Od subaltern studies do provincializing Europe. Kilka postkolonialnych refleksji na temat historii, Porównania, nr 6.
- CONNEL R.W, 2005, Globalisation, Imperialism and Masculinities, [in:] M.S. Kimmel, J. Hearn, R.W. Connel (eds.), Handbook of Studies on Men and Masculinities, Sage Publications.
- DAVIS N.Y., 1998, Gender and nation, [in:] R. Wilford, R. Miller (eds.), Women, Ethnicity and Nationalism: The Politics of Transition, Routledge, London–New York.
- DĄBROWSKA M., RADOMSKI A. (red.), 2010, Męskość w kulturze współczesnej. Praktyki męskości, Wydawnictwo Wiedza i Edukacja, Lublin.
- DOMAŃSKA E., 2008, Obrazy PRL-u w perspektywie postkolonialnej, [w:] K. Brzechczyna (red.), Obrazy PRL-u, IPN, Poznań.
- FUSZARA M. (red), 2008, Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, Wydawnictwo Trio, Warszawa.
- GEE J.P., 2005, An introduction to discourse analysis, Taylor & Francis e-Library.
- GHANDI L., 2008, Teoria postkolonialna, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
- HEIN L., SELDEN M., 2000, The Lessons of War, Global Power and Social Change: Censoring History. Citizenship and Memory in Japan, Germany and the United States, ed. by L. Hein and M. Selden, An East Gate Book, New York.
- HOOKS B., 1990, Yearning: Race, gender, and cultural politics, South End Press, Boston, MA.
- KALINOWSKA E., 1995, Wizerunki dziewczynek i chłopców, kobiet i mężczyzn w podręcznikach szkolnych, Kwartalnik Pedagogiczny, nr 1–2.
- KOPCIEWICZ L., ZIERKIEWICZ E., 2009, Wstęp, [w:] L. Kopciewicz, E. Zierkiwicz (red.), Koniec mitu niewinności. Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji, Eneteia, Wydawnictwo Psychologii i Kultury, Warszawa.
- LERNER R., NAGAU A.K., ROTHMAN S., 1995, Molding the Good Citizen. The Politics of High School History Texts, Preager Publishers, Westport, Connecticut, London.
- MARCZUK B., GRABEK A., 2013, Tęczowy podręcznik, Rzeczpospolita, 28.03.
- MELOSIK Z., 2010, Tożsamość, ciało i władza w kulturze instant, Wyd. Impuls, Kraków.
- PANKOWSKA D., 2005, Obraz systemu ról płciowych w podręcznikach – analiza porównawcza, [w:] Przegląd Badań Edukacyjnych, nr 1.
- PANKOWSKA D, 2009, Obraz systemu ról płciowych w polskich podręcznikach dla klas początkowych, [w:] L. Kopciewicz i E. Ziarkiewicz (red.), Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji, Eneteia, Wydawnictwo Psychologii i Kultury Warszawa.
- SPIVAK G.Ch., 1988, Can the subaltern speak? [in:] C. Nelson, L. Grossberg (eds.), Marxism and the Interpretation of Culture, University of Illinois Press, Urbana and Chicago.
- SZAFRANIEC K., 2011, Młodzi 2011, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa.
- TILLMAN K.-J., 1996, Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- ZAMOJSKA E., 2010, Równość w kontekstach edukacyjnych. Wybrane aspekty równości w polskich i czeskich podręcznikach szkolnych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.