Treść głównego artykułu
Abstrakt
Prezentowany tekst stanowi drugą część artykułu zatytułowanego Neomarksizm jako fundament radykalnej teorii edukacji. Ma on w zamierzeniu uzupełniać obraz intelektualnej historii neomarksizmu w radykalnej teorii edukacji o krytykę najistotniejszych jego założeń i koncepcji, przeprowadzoną przez Henry Giroux. Analizuję tu teoretyczne wglądy i słabości neomarksistowskich teorii reprodukcji, próbując jednocześnie wskazać pewne niedostatki Girouxowskiej krytyki autorów takich jak P. Bourdieu, S. Bowles i H. Gintis, L. Althusser, P. Willis i inni. Następnie rekonstruuję główne momenty dokonanej przez Giroux rewizji centralnych kategorii klasycznego marksizmu (reprodukcja, kultura, ideologia) i pokazuję możliwości ich reinterpretacji i radykalizacji w ramach krytycznej pedagogiki stawiającej sobie za cel społeczną rekonstrukcję i emancypację.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Czasopismo wydawane jest w otwartym modelu (ang. open access), co oznacza, że dostęp do pełnych tekstów jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych nieodpłatnie, bez konieczności logowania się na stronie. Osoby korzystające z czasopisma mogą pobierać publikacje, kopiować je, drukować i przeszukiwać, a także zamieszczać na swoich stronach odnośniki (linki) do pełnych tekstów publikacji czasopisma. Mogą korzystać także w inny sposób z tekstów, o ile nie przekraczają zasad licencji, na których są one opublikowane.
Autorzy zgłaszający tekst do opublikowania w czasopiśmie nie zrzekają się autorskich praw majątkowych do swoich tekstów. O ile nie jest określone inaczej opublikowane teksty dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
O ile nie jest określone inaczej prawa do tekstów na stronie posiadają ich autorzy, a teksty są dostępne są licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- ALTHUSSER L., 2006, Ideologia i aparaty ideologiczne państwa, przeł. A. Staroń, Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, http://www.filozofia.uw.edu.pl/skfm/ publikacje/althusser05.pdf (dostęp: 09.02.2015).
- ANTONIO R.J., 1981, Immanent Critique as the Core of Critical Theory: Its Origins and Developments in Hegel, Marx, and Contemporary Thought, The British Journal of Sociology, Vol. 32, No. 3.
- ANYON J., 2011, Marx and Education, Routledge, New York.
- APPLE M., 1982, Education and Power, Routledge, New York.
- ARONOWITZ S., 1981, Preface, [in:] H.A. Giroux, Ideology, Culture, and the Process of Schooling, Temple University Press, Philadelphia.
- ARONOWITZ S., GIROUX H.A., 1985a, Reproduction and Resistance in Radical Theories of Schooling, [in:] S. Aronowitz, H.A. GIROUX, Education under Siege: The Conservative, Liberal, and Radical Debate over Schooling, Routledge & Kegan Paul, London.
- ARONOWITZ S., GIROUX H.A., 1985b, Radical Pedagogy and the Legacy of Marxist Discourse, [in:] S. Aronowitz, H.A. GIROUX, Education under Siege: The Conservative, Liberal, and Radical Debate over Schooling, Routledge & Kegan Paul, London.
- BAUDELOT CH., ESTABLET R., 1971, L’école capitaliste en France, Maspero, Paris.
- BEHN W.H. et. al., 1976, School is Bad; Work is Worse, [in:] M. Carnoy, H. Levin (eds.), The Limits of Educational Reform, Longman, New York.
- BILIŃSKA-SUCHANEK E., 2003, Opór wobec szkoły. Dorastanie w paradygmacie oporu, Impuls, Kraków.
- BOURDIEU P., 1974, The School as a Conservative Force: Scholastic and Cultural Inequalities, [in:] J. Eggleston (ed.), Contemporary Research in the Sociology of Education, Methuen, London.
- BOURDIEU P., 2005, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, przeł. P. Biłos, Scholar, Warszawa.
- BOURDIEU P., PASSERON J.-C., 2006, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, przeł. E. Neyman, PWN, Warszawa.
- BOWLES S., GINTIS H., 1976, Schooling in Capitalist America: Educational Reform and the Contradictions of Economic Life, Basic Books, New York.
- CARNOY M., 1982, Education, Economy and the State, [in:] M. Apple (ed.), Cultural and Economic Reproduction in Education, Routledge & Kegan Paul, London.
- CARNOY M., ELROY R., SISKIN L. (eds.), 2003, The New Accountability: High Schools and High-Stakes Testing, Routledge Falmer, New York–London.
- DALE R., 1982, Education and the Capitalist State: Contributions and Contradictions, [in:] M. Apple (ed.), Cultural and Economic Reproduction in Education, Routledge & Kegan Paul, London.
- DONALD J., HALL S., 1986, Introduction, [in:] J. Donald, S. Hall (eds.), Politics and Ideology, Open University Press, Milton Keynes.
- GINTIS H., 1972, Toward a Political Economy of Education: A Radical Critique of Ivan Illich’s “Deschooling Society”, Harvard Educational Review, Vol. 42, No. 1.
- GIROUX H.A., 1981, Ideology, Culture, and the Process of Schooling, Temple University Press, Philadelphia.
- GIROUX H.A., 1983, Theory and Resistance in Education: A Pedagogy for the Opposition, Bergin & Garvey, New York.
- GIROUX H.A., 1988, Teachers as Intellectuals: Toward a Critical Pedagogy of Learning, Bergin & Garvey, New York–London.
- GIROUX H.A., 1989, Schooling as a Form of Cultural Politics: Toward a Pedagogy of and for Difference, [in:] H.A. Giroux, P. McLaren (eds.), Critical Pedagogy, the State, and Cultural Struggle, State University of New York Press, Albany.
- GIROUX H.A., 1997, Ideology and Agency in the Process of Schooling, [in:] H.A. Giroux, Pedagogy and the Politics of Hope: Theory, Culture, and Schooling, Westview Press, Oxford.
- GIROUX H.A., 2005a, Border Crossings: Cultural Workers and the Politics of Education, second edition, Routledge, New York.
- GIROUX H.A., 2005b, Schooling and the Struggle for Public Life: Democracy’s Promise and Education’s Challenge, second edition, Paradigm Publishers, Boulder–London.
- GIROUX H.A., 2010, Reprodukcja. Akomodacja i opór, przeł. P. Kwieciński, [w:] H.A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Impuls, Kraków.
- GRAMSCI A., 1973, Selections from the Prison Notebooks, Lawrence & Wishart, London.
- HARGREAVES A., 1982, Resistance and Relative Autonomy Theories: Problems of Distortion and Incoherence in Recent Analyses of Education, British Journal of Sociology of Education, Vol. 3, No. 2.
- KRUSZELNICKI W., 2009, Historia myśli pedagogicznej jako historia idei, Kwartalnik Pedagogiczny, nr 1.
- KRUSZELNICKI W., KRUSZELNICKI M., 2013, Kwestia kultury w nowoczesności, czyli co widać z Olimpu, a czego nie widać – uwagi do Lecha Witkowskiego, ER(R)GO. Teoria – Literatura – Kultura, nr 1.
- KWIECIŃSKI Z., 1995, Mity i funkcje szkoły. U korzeni dominującego paradygmatu edukacyjnego, [w:] Z. Kwieciński, Socjopatologia edukacji, TransHumana, Olecko–Białystok.
- KWIECIŃSKI Z., 2002, Nieuniknione? Funkcje alfabetyzacji w dorosłości, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń–Olsztyn.
- MCLAREN P., 1989a, On Ideology and Education: Critical Pedagogy and the Cultural Politics of Resistance, [in:] H.A. Giroux, P. McLaren (eds.), Critical Pedagogy, The State, and Cultural Struggle, State University of New York Press, Albany.
- MCLAREN P., 1989b, Life in Schools: An Introduction to Critical Pedagogy in the Foundations of Education, fourth edition, Allyn & Bacon, Boston.
- MIKIEWICZ P., 2007, Selekcja i segmentacja społeczna jako immanentna funkcja systemu edukacji, [w:] J. Klebaniuk (red.), Fenomen nierówności społecznych, t. 1. Eneteia, Warszawa.
- MORROW R.A., TORRES C.A., 1995, Social Theory and Education: A Critique of Theories of Social and Cultural Reproduction, State University of New York Press, Albany.
- NIŻNIK J., 1989, Socjologia wiedzy. Zarys historii i problematyki, Książka i Wiedza, Warszawa.
- PARSONS T., 1951, The Social System, Free Press, Glencoe.
- PARSONS T., 1959, The School Class as a Social System: Some of Its Functions in American Society, Harvard Educational Review, Vol. 29, No. 4.
- PIETRASZKO S., 1992, Studia o kulturze, Wydawnictwo UWr., Wrocław.
- SEMKÓW J. 2006, Teraźniejszość w dialogu z edukacyjną przeszłością (po 1989 roku), [w:] S. Sztobryn, J. Semków (red.), Edukacja i jej historiografia. W poszukiwaniu płaszczyzny twórczego dialogu, Impuls, Kraków.
- SUTTON F.X., HARRIS S.E., KAYSEN C., TOBIN J., 1956, The American Business Creed, Harvard University Press, Cambridge.
- SZACKI J., 1991, Dylematy historiografii idei, PWN, Warszawa.
- WILLIS P., 1977, Learning to Labour: How Working Class Kids Get Working Class Jobs?, Saxon House, Farnborough.
- WILLIS P., 1983, Cultural Production and Theories of Reproduction, [in:] L. Barton, S. Walker (eds.), Race, Class, and Education, Croom-Helm, London.
- WITKOWSKI L., 2010, O stanie i problemach recepcji amerykańskiej pedagogiki radykalnej w Polsce, [w:] H.A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Impuls, Kraków.