Treść głównego artykułu
Abstrakt
Prezentowany artykuł dotyka problemów funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie grup i osób uznanych za „inne”. Dotyczy to osób zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym. W artykule przedstawiono wewnętrzne i związane z własnymi doświadczeniami uwarunkowania akulturacji w społeczeństwie. Zarówno rozważania teoretyczne, jak i wnioski oparto na koncepcji M. Benetta (1986), która wskazuje kluczowe procesy i definiuje umiejętności konieczne do akulturacji. Materiał badawczy zebrano w ramach realizacji projektu Upowszechnianie Aktywnej Integracji poprzez Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie1. Grupa badanych to 481 osób. Właściwa grupa badana (N = 321) była beneficjentami projektu, a 160 osób stanowiło grupę kontrolną. Badano różnice między grupami przed projektem oraz zmian w wyniku przeprowadzonego programu w zakresie wiedzy o sobie i wiedzy społecznej. Rezultaty badań wykazały różnice między grupami oraz efekty treningu w zakresie samooceny, poczuci kontroli oraz oceny znaczenia wydarzeń. Wnioski i rekomendacje wytyczają etapy oddziaływań, które pomogą doprowadzić osoby z grup egzystujących „obok” do „w”. Rezultaty wskazują na konieczność angażowania różnych form oddziaływania, które umożliwią rozwój tożsamości zarówno osoby, jak i grupy oraz takich, które rozwijają umiejętności, które umożliwią funkcjonowanie w grupie większości.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Czasopismo wydawane jest w otwartym modelu (ang. open access), co oznacza, że dostęp do pełnych tekstów jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych nieodpłatnie, bez konieczności logowania się na stronie. Osoby korzystające z czasopisma mogą pobierać publikacje, kopiować je, drukować i przeszukiwać, a także zamieszczać na swoich stronach odnośniki (linki) do pełnych tekstów publikacji czasopisma. Mogą korzystać także w inny sposób z tekstów, o ile nie przekraczają zasad licencji, na których są one opublikowane.
Autorzy zgłaszający tekst do opublikowania w czasopiśmie nie zrzekają się autorskich praw majątkowych do swoich tekstów. O ile nie jest określone inaczej opublikowane teksty dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
O ile nie jest określone inaczej prawa do tekstów na stronie posiadają ich autorzy, a teksty są dostępne są licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- ARONSON E., WILSON T.D, AKERT R.M., 1997, Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
- BAŃKA A., 2005, Otwartość na nowe doświadczenia życiowe : podstawy teoretyczne oraz struktura czynnikowa Skali Otwartości na Karierę Międzynarodową, Instytut Rozwoju Kariery, Warszawa.
- BAUMAN Z., 1990, Paradoxes of Assimilation, Transaction Publishers, New Brunswick.
- BENNETT M.J., 1986, A developmental approach to training intercultural sensitivity, [in:] J. Martin (ed.), Special Issue on Intercultural Training, International Journal of Intercultural Relations, Vol. 10, No. 2.
- BERRY J.W., 1990, Psychology of acculturation, [in:] J.J. Berman (ed.), Nebraska Symposium on Motivation, 1989: Cross-cultural perspectives, Current theory and research in motivation, Vol. 37, University of Nebraska Press, Lincoln, NE, US.
- BERZONSKY M.D., 1993, A constructivist view of identity development: People as post-positivist selftheorists, [in:] J. Kroger (ed.), Discussions on ego identity, Erlbaum, Hillsdale, NJ.
- BOGARDUS E., 1925, Measuring Social Distance, Journal of Applied Sociology, 9.
- BOHM R., 2015, What makes people go to war? “Out- group hate” increases in defensive actions, [in:] B. Krahe (ed.), From Use – Inspired Basic Research to Applied social Psychology, UP FGSP, Potsdam.
- BOSKI P., 2009, Kulturowe ramy zachowań społecznych, Wydawnictwo Academica SWPS, Warszawa.
- BOSZKIEWICZ H., 1997, Rzetelność i trafność w nieklasycznych modelach testów studium metodologiczne, Wydawnictwo WSP, Bydgoszcz.
- BRONFENBRENNER U., 1976, Ekologia rozwoju człowieka – historia i perspektywy, Psychologia Wychowawcza, 5.
- BRZEZIŃSKA A., 2000, Społeczna psychologia rozwoju, Scholar, Warszawa.
- CIERPKA A., 2004, Narracje rodzinne w procesie kształtowania się tożsamości człowieka, [w:] E. Dryll, A. Cierpka (red), Narracja: Koncepcje i badania psychologiczne, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa.
- CONWAY M.A., SINGER J.A., TAGINI A., 2004, The Self and Autobiographical Memory: Correspondence and Coherence, Social Cognition, 22, 5.
- CRICK N., ROSE A., 2000, Toward a Gender-balanced approach to the study of social-emotional development. Toward a Feminist Developmental Psychology, Routledge, New York, NY.
- CHROMIEC E., 2004, Dziecko wobec obcości kulturowej, GWP, Gdańsk.
- CZERWIŃSKA-JASIEWICZ M., 2005, The significance of knowledge and self-knowledge in decision making processes of adolescents and adults, The review of Polish Research. Polish Psychological Bulletin, Vol. 36, No. 3.
- DETTINGER S., HART G., 2007, The relationship between self-esteem and indirect aggression in the workplace, Journal of Psychiatry and Psychology, 1.
- ERIKSON E.H., 2004, Tożsamość a cykl życia, Zysk i S-ka, Poznań.
- FARNICKA M., 2011, Przemiany realizacji zadań rozwojowych ewolucja czy rewolucja?, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.
- FARNICKA M., 2014, Future perspectives as a condition of positive adaptation of young adults after traumatic experience, Current Issues in Personality Psychology, 2, 3, DOI: 10.5114/cipp.2014.46232.
- FURNHAM A., BOCHNER S., 1986, Culture shock: Psychological reactions to unfamiliar environments, Methuen, London.
- FÜLÖP M., 2005, The development of social, economical, political identity among adolescents in the post-socialist countries of Europe, [in:] M. Fül.p, Ross (eds.), Growing up in Europe today: Developing identities among dolescents. Stoke-on-Trent. Trentham Books and Sterling, NY, USA.
- GANZEN W.A., RONGINSKA T., 1999, Sistemnoe opisanie potrebnostej celoveka, Vestnik Sankt-Peterburgskogo Universiteta, Filosofija, Politologija, Sociologija, Psichologija, Pravo, Mezdunarodnye otnosenija, 6, 4.
- GRZEGOŁOWSKA-KLARKOWSKA H., 2001, Samoobrona przez samooszukiwanie się, [w:] M. Kofta i T. Szustrowa, Złudzenia, które pozwalają żyć, PWN, Warszawa.
- GRZELAK J., WINIEWSKI M., 2011, Relacje miedzygrupowe. Faworyzacja i dyskryminacja z perspektywy wspolzaleznosci spolecznej, [w:] M. Kofta, M. Bilewicz (red.), Wobec obcych: Zagrożenie psychologiczne a stosunki międzygrupowe, PWN, Warszawa.
- GRZYMAŁA-MOSZCZYŃSKA J., 2013, Dystans kulturowy a akulturacjakulturowa, [w:] B. Bosak-Herbst, M. Głogowska-Grajer, M. Kowalski (red.), Antropologiczne inspiracje, Wydawnictwo UW, Warszawa.
- HURRELMAN K., 1994, Struktura społeczna a rozwój osobowości, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
- JARYMOWICZ M., 2005, Tożsamość społeczna i osobista, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik Akademicki, tom 3, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
- JONAK J., 2013, Problemy językowe w II pokoleniu emigrantów, wykład wygłoszony w czasie XXII OKPR, Gdańsk.
- KOSIKOVA V., LIBERSKA H., 2014, The Problem of Minorities as a Subject of Intercultural Psychology, [in:] H. Liberska, M. Farnicka (eds.), Child of Many Worlds, Peter Lang GmbH, Frankfurt am Main–Wien.
- LIBERSKA H., 2004, Perspektywy temporalne młodzieży. Wybrane uwarunkowania, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
- LINDQUIST K., BARRETT L.F., 2008, Constructing emotion: The experience of fear as a conceptual act, Psychological Science, 19.
- MASLOW A., 1986, W stronę psychologii istnienia, PAX, Warszawa.
- MATSUMOTO D., LUANG L., 2007, Psychologia międzykulturowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
- MERTON R.K., 2002, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, przeł. E. Morawska, Jerzy Wertenstein-Żuławski, Wyd II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- NIEMCZYŃSKI A., 1988, Procesy rozwojowe człowieka w pełnym cyklu życia indywidualnego, [w:] M. Tyszkowa (red.), Rozwój psychiczny w ciągu życia, PWN, Warszawa.
- PAGANI C., 2014, Violence as a complexity, [in:] C. Paganii, M. Farnicka, H. Liberska, J.M. Ramirez (eds.), Conflict and aggression: developmental and social conditions, Difin, Warszawa.
- PAGANI C., ROBUSTELLI F., 2010, Young People, multiculturalism amd developmental intervention for the development of empathy, International Social Science Journal, Vol. 200/201.
- PALSKA H., 2002, Bieda i dostatek. O nowych stylach życia w Polsce końca lat dziewięćdziesiątych, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
- PIAGET J., 1981, Równoważenie struktur poznawczych, PWN, Warszawa.
- RAUT M., 2010, Narracja i tożsamość. Pytanie o „ja” jako problem etyczny i pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
- RONGIŃSKA T., 2012, Psychologiczne uwarunkowania poczucia sukcesu w pracy, Problemy Profesjologii, nr 2.
- ROSENBERG M., 1966, SES, http://www.practest.com.pl/files/SES_arkusz.pdf
- STRAŚ-ROMANOWSKA M., 1997, Kulturowe wyznaczniki rozwoju osobowości, [w:] J. Rostowski, T. Rostowska, I. Janicka (red.), Psychospołeczne Aspekty Rozwoju Człowieka, UŁ, Łódź.
- TARKOWSKA E., 2000, Styl życia biednych rodzin w przeszłości i w teraźniejszości: charakterystyka badania, [w:] E. Tarkowska (red.), Zrozumieć biednego, Typografika, Warszawa.
- TREMPAŁA J., 2000, Modele rozwoju psychicznego czas i zmiana, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz.
- TYSZKOWA M., 1988, Rozwój psychiczny jednostki jako proces strukturacji i restrukturacji doświadczenia, [w:] M. Tyszkowa (red.), Rozwój człowieka w ciągu życia, PWN, Warszawa.
- WITKOWSKI L., 1995, Ambiwalencja tożsamości z pogranicza kulturowego, [w:] M.M. Orlińska (red.), Edukacja a tożsamość etniczna, UMK, Toruń.
- WEBER M., 2002, Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej, tłum. D. Lachowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- WEIGL B., FORMANOWICZ M., WINIEWSKI H.M., 2011, Związek etykiety Cygan, Rom, Rumun z postrzeganiem grupy etnicznej, [w:] B. Weigl, M. Różycka (red.), Romowie Zycie na pograniczu, Wydawnictwo SWPS, Warszawa.
- Ustawa Ministra Pracy I polityki Społecznej z dnia 13 czerwca 2003 r. z późn. zmianami, tekst ujednolicony z 21 kwietnia 2011 r., Dz. U., Warszawa.
- ZNANIECKI F., 1991, Rzeczywistość kulturowa, wyd. oryginalne 1919, przeł. J. Wocial, [w:] Pisma filozoficzne, t. II, red. Jerzy Wocial, PWN, Warszawa.