Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule została poddana analizie idea cyborgizacji w perspektywie społecznej, z punktu widzenia społecznej wyobraźni oraz z punktu widzenia edukacyjnych projektów. Ukazane zostały konteksty zaistnienia idei cyborgizacji i naświetlone typy refleksji konstytuujące współczesne dyskursy technologiczne i ich wpływ na życie społeczne i edukację. Najważniejszą częścią tekstu jest ukazanie potencjalnego wpływu nowoczesnych technologii na edukację oraz zarysowanie problemu emancypacji osób uczących się.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Czasopismo wydawane jest w otwartym modelu (ang. open access), co oznacza, że dostęp do pełnych tekstów jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych nieodpłatnie, bez konieczności logowania się na stronie. Osoby korzystające z czasopisma mogą pobierać publikacje, kopiować je, drukować i przeszukiwać, a także zamieszczać na swoich stronach odnośniki (linki) do pełnych tekstów publikacji czasopisma. Mogą korzystać także w inny sposób z tekstów, o ile nie przekraczają zasad licencji, na których są one opublikowane.
Autorzy zgłaszający tekst do opublikowania w czasopiśmie nie zrzekają się autorskich praw majątkowych do swoich tekstów. O ile nie jest określone inaczej opublikowane teksty dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
O ile nie jest określone inaczej prawa do tekstów na stronie posiadają ich autorzy, a teksty są dostępne są licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- BAKKE M., 2010, Bio-transfiguracje, Sztuka i estetyka posthumanizmu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
- BRAIDOTTI R., 2006, Transpositions: On Nomadic Ethics, Polity Press, Cambridge.
- BRAIDOTTI R., 2014, Po człowieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- CARON A.H., CARONIA L., 2007, Moving cultures. Mobile communication in everyday life, McGill-Queens University Press, Montreal.
- CARONIA L., 2005, Mobile culture: An ethnography of cellular phone use in teenagers’ everyday life, Convergence. The Journal of Research into Media Technologies, 11.
- CARONIA L., CARON A.H., 2004, Constructing a specific culture: Young people’s use of the mobile as a social performance, Convergence. The Journal of Research into Media Technologies, 10.
- DILTS M.M., 1941, The Telephone in a changing world, Longman’s Green, New York.
- DINGLI A., SEYCHEL D., 2015, The New Digital Natives: Cutting the Chord, Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg.
- DUSEK V., 2011, Wprowadzenie do filozofii techniki, Wydawnictwo WAM, Kraków.
- DYLAK S., 2013, Architektura wiedzy w szkole, Difin, Warszawa.
- GAJEWSKA G., 2010, Arcy-nie-ludzkie. Przez science fiction do antropologii cyborgów, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
- HARAWAY D., 2003, Manifest cyborgów: nauka, technologia i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątych, Przegląd Filozoficzno-Literacki, nr 1.
- HJORTH L., 2012, iPersonal: A Case Study of the Politics of the Personal, [in:] L. Hjorth, J. Burgess, I. Richardson (eds.), Studying Mobile Media: Cultural Technologies, Mobile Communication, and the iPhone, Routledge, New York.
- HOJNACKI L. (red.), 2011, M-Learning czyli rewolucja w nauczaniu, Think Global, Warszawa.
- KLICHOWSKI M., PRZYBYŁA M., 2013, Cyborgizacja edukacji – próba konceptualizacji, Studia Edukacyjne, nr 24.
- LATOUR B., 2009, Polityka natury, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
- LATOUR B., 2011, Nigdy nie byliśmy nowocześni, Oficyna Naukowa, Warszawa.
- LEE H., 2013, 3D Holographic Technology and Its Educational Potential, TechTrends, 57(4).
- MORE M., 2014, The Extropian Priniciples. A Transhumanist Declaration, http://vency.com/EXtropian3.htm (dostęp: 30.12.2014).
- OLSEN B., 2010, Kultura materialna po tekście. Przywracanie obecności rzeczom, [w:] E. Domańska (red.), Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
- PRENSKY M., 2012, From Digital Natives to Digital Wisdom, Sage, London.
- ROSE N., 2011, Polityka życia samego, Praktyka Teoretyczna, nr 2–3.
- SELINGER M., SEPULVEDA A., BUCHAN J., 2013, Education and the Internet of Everything: How ubiquitous connectedness can help transform pedagogy, White Paper, Cisco, San Jose, CA.
- STARNER T., 2014, How wearables worked their way into the mainstream, Pervasive Computing, Vol. 13.
- THOMPSON M., 2009, When daddy is off at war: A hologram home?, The Time, January 9.
- ŻIŻEK S., 2006, Rewolucja u bram. W.I. Lenin: pisma wybrane z 1917 roku, Korporacja Ha!art, Kraków.