Treść głównego artykułu
Abstrakt
Autorka podejmuje rozważania na temat wymiarów usytuowania badacza w badaniach jakościowych. Wprowadzając do tematu, pokazuje transdyscyplinarny rozwój oraz uwypukla paradygmatyczną różnorodność obecną w wybranym typie badań. W swojej refleksji koncentruje się na trzech wymiarach usytuowania badacza, tj. poznawczym, społecznym i emocjonalnym. Obecność i aktywność podmiotu poznającego w badaniach może przejawiać się bowiem w zdobywaniu wiedzy, nawiązywaniu interakcji społecznych oraz różnym emocjonalnym zaangażowaniu badacza w podejmowane praktyki. Następnie, autorka analizuje wybrane okresy i fazy badań jakościowych pod względem trzech wyróżnionych wymiarów usytuowania badacza.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Czasopismo wydawane jest w otwartym modelu (ang. open access), co oznacza, że dostęp do pełnych tekstów jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych nieodpłatnie, bez konieczności logowania się na stronie. Osoby korzystające z czasopisma mogą pobierać publikacje, kopiować je, drukować i przeszukiwać, a także zamieszczać na swoich stronach odnośniki (linki) do pełnych tekstów publikacji czasopisma. Mogą korzystać także w inny sposób z tekstów, o ile nie przekraczają zasad licencji, na których są one opublikowane.
Autorzy zgłaszający tekst do opublikowania w czasopiśmie nie zrzekają się autorskich praw majątkowych do swoich tekstów. O ile nie jest określone inaczej opublikowane teksty dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
O ile nie jest określone inaczej prawa do tekstów na stronie posiadają ich autorzy, a teksty są dostępne są licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- BENTON T., CRAIB I., 2003, Filozofia nauk społecznych. Od pozytywizmu do postmodernizmu, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.
- DENZIN N.K., LINCOLN Y.S., 2009, Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, przeł. K. Podemski, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- FEYERABEND P.K., 2001, Przeciw metodzie, przeł. S. Wiertlewski, red. nauk. przekładu K. Zamiara, „Siedmioróg”, Wrocław.
- FLICK U., 2010, Projektowanie badania jakościowego, przeł. P. Tomanek, PWN, Warszawa.
- ILLERIS K., 2006, Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, Wrocław.
- JAKUBOWSKA-MALICKA L., 2011, Tożsamość kulturowa Polaków z Kazachstanu w kontekście tendencji globalizacyjnych, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy, Legnica.
- KACPERCZYK A., 2012, Badacz i jego ciało w procesie zbierania i analizowania danych – na przykładzie badań nad społecznym światem wspinaczki, Przegląd Socjologii Jakościowej, vol. VIII, nr 2.
- KAFAR M., 2011, Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- KRASNODĘBSKI Z., 1986, Rozumienie ludzkiego zachowania. Rozważania o filozoficznych podstawach nauk humanistycznych i społecznych, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
- KUBINOWSKI D., 2010, Przyrodnicze i humanistyczne podstawy badań pedagogicznych, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk.
- KUHN T.S., 2001, Struktura rewolucji naukowych, przeł. H. Ostromęcka, „Fundacja Aletheia”, Warszawa.
- LEWOWICKI T., 2006, Szkic do dziejów metodologii pedagogiki, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowana humanistycznie, „Impuls”, Kraków.
- LINCOLN Y.S., GUBA E.G., 2000, Paradigmatic controversies, and emerging confluences, [in:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (eds.), Handbook of Qualitative Research (second ed.), Sage Publications, Thousand Oaks–London–New Delhi.
- MALEWSKI M., 2012, Metodologia badań społecznych – ortodoksja i refleksyjność, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 4.
- MALEWSKI M., 1998, Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
- MALINOWSKI B., 1981, Argonauci zachodniego Pacyfiku: relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
- MILLER N., 2003, Auto/biografia w badaniach nad edukacją i uczeniem się całożyciowym, Teraźniejszość – Człowiek – Edukcja, nr 1(21).
- NOWAK-DZIEMIANOWICZ M., 2006, Czy świat człowieka ma postać narracji? O możliwościach badania, rozumienia i zmiany, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 4(36).
- PALKA S., 2006, Humanistyczne podejście w badaniach pedagogicznych i praktyce pedagogicznej, [w:] M. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- PIOTROWSKI E., 2010, Psychologiczne uwarunkowania badań pedagogicznych, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk.
- POPPER K.R., 1993, Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie. 1. Urok Platona, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- PRYSZMONT-CIESIELSKA M., 2009, Podejście auto/biograficzne w badaniach nad edukacją – propozycja metodologiczna, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2.
- PRYSZMONT-CIESIELSKA M., 2008, Badacz wobec kultury – o „podróżowaniu”, czyli o badaniu świata społecznego, [w:] W. Jakubowski (red.), Kultura i edukacja (konteksty i kontrowersje), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
- ROSALDO R., 1989, Culture and truth: The remaking of social analysis, Beacon, Boston.
- SMOLIŃSKA-THEISS B., THEISS W., 2010, Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk.