Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule została przedstawiona koncepcja edukacji estetycznej R. Shustermana oraz jej konsekwencje dla edukacji estetycznej. Na podstawie filozofii tego neopragmatysty uznano potrzebę zmian zarówno w tej edukacji, jak w edukacji w ogóle. Edukacja ma być oparta na założeniach somaestetyki, a zmiany mają uwzględnić doświadczenie estetyczne i percepcję estetyczną, dzięki czemu człowiek może czerpać przyjemność ze sztuki, a w konsekwencji uznać praktyczny charakter sztuki. Zmiany mają także uwzględnić sztukę popularną i zwrócić uwagę na problem uprawomocnienia tej sztuki w programie nauczania, oraz problem cielesności i dualizmu ciała-umysłu (bodymind). Edukacja estetyczna uwzględniająca koncepcję estetyki R. Shustermana wpłynie na rozwój człowieka, zrozumienie ciała i lepsze kierowanie nim, samokreację oraz może zachęcić do praktykowania filozofii, a nawet prowadzić do sztuki życia opartej na estetycznym modelu życia.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Czasopismo wydawane jest w otwartym modelu (ang. open access), co oznacza, że dostęp do pełnych tekstów jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych nieodpłatnie, bez konieczności logowania się na stronie. Osoby korzystające z czasopisma mogą pobierać publikacje, kopiować je, drukować i przeszukiwać, a także zamieszczać na swoich stronach odnośniki (linki) do pełnych tekstów publikacji czasopisma. Mogą korzystać także w inny sposób z tekstów, o ile nie przekraczają zasad licencji, na których są one opublikowane.
Autorzy zgłaszający tekst do opublikowania w czasopiśmie nie zrzekają się autorskich praw majątkowych do swoich tekstów. O ile nie jest określone inaczej opublikowane teksty dostępne są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
O ile nie jest określone inaczej prawa do tekstów na stronie posiadają ich autorzy, a teksty są dostępne są licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- DEWEY J., 1975, Sztuka jako doświadczenie, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
- DZIEMIDOK B., 2011, Czy sens i znaczenie współczesnej sztuki popularnej sprowadza się do jej wartości rozrywkowych?, Estetyka i Krytyka, nr 20.
- KANTOR K., 1965, Wychowanie estetyczne i twórczość, [w:] I. Wojnar (red.), Wychowanie przez sztukę, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.
- KOCZANOWICZ D., 2008, Doświadczenie sztuki. Sztuka życia. Wymiary estetyki pragmatycznej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
- RACHOŃ N., 2011, Teoriopoznawcze aspekty doświadczenia estetycznego w filozofii i Johna Deweya, Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, nr 4.
- READ H., 1965, Sztuka w ogólnym kształtowaniu człowieka, [w:] I. Wojnar (red.), Wychowanie przez sztukę, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Warszawa.
- SOŚNIAK T., 2001, Sztuka – technika – wartości, Wyd. Śląsk, Katowice.
- SHUSTERMAN R., 1998, Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
- SHUSTERMAN R., 2006, Myślenie poprzez ciało. Rozwinięcie nauk humanistycznych − uzasadnienie dla somaestetyki, Journal of Aesthetic Education, nr 1.
- SHUSTERMAN R., 2007, O sztuce i życiu. Od poetyki hip-hopu do filozofii somatycznej, Alta 2, Wrocław.
- SHUSTERMAN R., 2005, Praktyka filozofii, filozofia praktyki. Pragmatyzm a życie filozoficzne, Universitas, Kraków.
- SZYSZKOWSKA M., Kilka uwag na temat finalności jako cechy doświadczenia estetycznego w koncepcji J. Deweya, strona Ośrodka Badań nad Pragmatyzmem im. Johna Deweya, www.deweycenter.uj.edu.pl/Szyszkowska2.pdf [dostęp: 06.12.2012].
- WILKOSZEWSKA K., 1991, Sztuka jako rytm życia. Rekonstrukcja filozofii Johna Deweya, Universitas, Kraków.
- WOJNAR I., 1982, Estetyczna samowiedza człowieka, PWN, Warszawa.